HMS-kravene for frisør

Som bedrift innen frisering er du pålagt følgende HMS-krav
Frisører er innenfor bransjene som må ha bedriftshelsetjeneste etter lovens bestemmelser. Dette er uavhengig av antall ansatte i bedriften.
Frisørbedrifter er pålagt bedriftshelsetjeneste. Her er det lange dager på beina, med hevede armer i arbeid. Det gir ergonomiske utfordringer og potensielle slitasjeskader. I tillegg jobber frisører med kjemikalier.
Det er ikke uvanlig å se ergonomiske plager, eksem, allergier eller tegn til stress i denne bransjen.
Hva vil bedriftshelsetjenesten hjelpe med?
Det kan ofte være nødvendig å få på plass et HMS-system, eller forbedre det eksisterende systemet dere har. Dette har bedriftshelsetjenesten god erfaring med. Vi kan også hjelpe dere med å kartlegge risiko, følge opp sykemeldte, gjøre arbeidsplassvurdering eller gjennomføre helseundersøkelser.
Næringskoder innen frisør som må ha bedriftshelsetjeneste:
|
|
96 | 96.01 Vaskeri og renserivirksomhet |
96 | 96.02 Frisering og annen skjønnhetspleie. Gjelder bare frisering. |
Se hele listen på Arbeidstilsynet.no
For bedrifter innen frisering er det et krav til å utføre systematisk HMS-arbeid. Dette er oppført i arbeidsmiljøloven og i forskrift for internkontrollen.
Det er mange grunner til at bedrifter er pålagt å ha et HMS-system. Men hovedsakelig faller grunnene i to kategorier.
1. Den ene kategorien er de lovpålagte kravene til å systematisk følge opp bedriftens HMS.
2. Den andre kan sies å være fordelene som et HMS-system gir bedriften.
Perm eller digitalt system?
Selv om det før var vanlig å lage en perm for HMS-arbeidet, er det i dag ansett som gammeldags og du gjør jobben vanskeligere for deg selv. Du må oppdatere dokumentene og gå gjennom rutinene. Systemet ditt skal med andre ord være levende. Du skal ikke sette det på hylla for å dø.
Uansett hvordan du tenker å løse utfordringene dine med det systematiske arbeidet, så stilles det som sagt noen lovkrav. Og disse følges opp via tilsyn.
Andre aktører kan også stille krav til dine HMS-rutiner
Det er ikke bare tilsynsmyndigheter som vurderer ditt HMS-arbeid. Stadig flere leverandører stiller krav til dokumentasjon på samfunnsansvar og godt HMS-arbeid fra sine underleverandører og partnere.
Arbeidsmiljøloven pålegger leder og verneombud i alle bransjer å gjennomgå opplæring i HMS-reglene, eller ta et HMS-kurs.
Et HMS-kurs er ganske enkelt en læringsarena for å få på plass den nødvendige opplæringen innenfor HMS. Kurset skal gjøre deg mer kvalifisert i emnet helse, miljø og sikkerhet.
Hvem skal ha HMS-kurs?
Loven sier som sagt at øverste leder i bedriften skal ha gjennomført opplæringen. I § 3-5 i arbeidsmiljøloven står det nemlig at arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i HMS-arbeid.
I tillegg er det er krav om at bedrifter med 5+ ansatte har et verneombud, og den ansatte som blir valgt som verneombud skal ha gjennomført opplæring til å kunne gjøre en god HMS-jobb i sin rolle.
Dette kan du lese i § 6-5 i arbeidsmiljøloven. Utgiftene i forbindelse med denne opplæringen skal dekkes av arbeidsgiver.
Er du ute etter HMS-kurs kan du ta det i vår kursplattform – Fagbank – få på plass opplæringen.
Har du spørsmål, eller ønsker du bistand?

Grønn Jobb er bedriftshelsetjeneste, HMS-partner og leverandør for 10.000 små og mellomstore bedrifter over hele Norge. Vi kan hjelpe deg med HMS-kravene.